DOUĂ POEME DE IOANA IUNA ȘERBAN

DOUĂ POEME DE IOANA IUNA ȘERBAN

(Revista Accente nr. 2 / serie nouă / martie 2021 / număr exclusiv online)

Cultul vieții veșnice

Sunt două anotimpuri
în cel rece ne strângem blănurile și cărnurile și ne închidem
așteptăm să treacă cineva să exorcizeze tot ce e afară.
Sunt două părți ale zilei: cea luminoasă și cea întunecată
și două părți îngropate în fiecare om:
inima și un os de ros pentru dușman.
Practic suntem întregi suntem și fericiți
în borcanele noastre cu murături stau ferecate niște specii îndestulate.
La radio ascultăm pe cineva povestindu-și de la primul contact la cel mai recent
viața sexuală
greu de zis dacă e femeie sau bărbat
a fost și cu femei și cu bărbați
în trup ne spune de fapt îi spune moderatorului dar noi simțim
că ne spune fiecăruia dintre noi cu o șoaptă guturală și istovită
și atunci vrem să fim dominați
în trup are implanturi cu senzori de plăcere augmentați
i-a somatizat și știe să-i controleze
simți? aici – și aici
nu știm dacă moderatorul chiar a pus mâna dar am vrea s-o fi pus
/ atâtea pungi și țiple au foșnit mâinile generației noastre
peste cadavre /
să-și fi introdus brațele în mănușile de protecție ca să scormonească acel trup
ni-l închipuim semănat cu mai multe organe sexuale
două-trei din fiecare fel
ca niște piercing-uri
ne gândim la această ființă atât de bună
istovită siktirită de bunătatea pe care a dat-o
nesecată
ne gândim la grumazul ei apucat pentru plăcere
desăvârșită
și ne uităm la copiii noștri imperfecți
e totuși nedrept
am lăsat seva să se consume
în spatele unor uși de plastic murdare de sânge
și în seara asta cât auzim această ființă
cum atinge orgasmul
omorându-și victima
retrăim senzația acelei seri
când ne-am întors patrupezi
sub unghii cu pământ și sânge.

INRI

A apărut un portal, le explici
știind că n-or să te creadă
întârzierea nu te face stăpânul timpului
nici măcar intermediarul.
L-ai activat aseară are tot mai mult forma
tatălui tău,
cel mai important acum e să strângi dovezi
punguțe de plastic în care respiră ordinea
un spațiu pe care să-l scazi de la chirie
sunt dovezi: bun public
umanitar
plasate nu știm de ce aici
nu știm de cine
gândește-te la serile posace când ninge
la lucrurile rotunde pe care le poți apuca-n palmă și n-o faci
abia atunci ele capătă voce și adrenalina
te târăște într-o istorie socială
ce rămâne pe unde treci ca acele
unui pom de Crăciun aruncat înspre vară
printre rochiile scurte ale fetelor.
De regulă portalul îți trimite
și tu încolonat precum studenții care așteaptă pachet de-acasă
gata să-l jumulească
tu nu ceri doar aștepți constați colecționezi
menit să fii mijlocitor și nu te frustrează
comunicarea asta unilaterală, te întreabă și atunci ai vrea să iei fata asta
din spatele milkshake-ului ei ornat din igrasia locurilor unde-și face veacul
cu varianta ei bună să mergi într-o cabană norvegiană
cu varianta ei anxioasă să te muți în metropolă
să aștepți să-și consume fricile și traumele dacă e nevoie
să le arunce în tine până devii mai putenic
e suficient acest trailer să nu faci nimic să nu-i răspunzi salvatoarei
dac-ai da ceva portalului ai da-o pe ea
în schimb îți plătești berea și contribui la vacanțele tropicale ale șefului ei slinos
cu dedicație către bancul de piranha.
Uneori ești animăluțul puterii tale
uneori generatorul alteori victima
uneori pe covorul roșu pășește puterea ta: o tânără promisiune
când tu ești doar unul dintre troli
acasă ții cutii cu resturi de pizza
și pungi de plastic în fiecare zi începe și ți se termină
copilăria într-un loc pe care nu-l mai bombardezi
tu ești intermediarul colecționarul
portalul are o formă tot mai mică: a tatălui tău.

_________________________

Ioana Iuna Șerban (n. 20.05.1990) e curator asistent la MARe/Muzeul de Artă Recentă și doctorand la CESI/Centrul de Excelență în Studiul Imaginii, unde scrie o lucrare despre nou în teorii și practici ale artei contemporane. A tradus cataloagele/volumele Mamuca: Mai Mult ca Abstractul, Florin Mitroi. Zile, Diversitate Stilistică cu răspundere limitată, Tricolor, GPS. Geometrii Post-Sistem în Arta Românească de Acum ș.a. A participat cu texte critice în cataloagele Mamuca, Diversitate Stilistică, Rai din Iad, Fete de vis: Idealul feminin în arta românească, GPS, Ștefan Ungureanu. Mapping Narratives, Time and Space.

Back To Top